Kaikki vilustumisesta

Tekststørrelse Textstorlek Mindre Större

Kylmä sää, ihmiset liikkeellä ja kouluissa, päiväkodeissa ja työpaikoilla sairastetaan. Annamme muutamia yksinkertaisia vinkkejä, kuinka välttää vilustumista ja mitä tehdä, jos näin kuitenkin pääsee käymään. 

On olemassa monia tekijöitä, jotka aiheuttavat vilustumista eli flunssaa varsinkin syksyisin. Monet luulevat ulkona olevan lämpimämpää kuin todellisuudessa onkaan ja pukeutuvat liian kevyesti. Toiset matkustavat täpötäysissä busseissa ja metrossa ja lapset oleskelevat usein ympäristöissä, jossa bakteerit viihtyvät. 

Emmekö voi suojautua millään tavoin? On olemassa keinoja, joilla voimme ennaltaehkäistä vilustumista. Mutta mitä ihmettä vilustuminen tarkoittaa?

Mitä on vilustuminen?

Vilustumisen eli flunssan aiheuttaa virus. Flunssavirus leviää nopeasti ja tehokkaasti varsinkin sairastumisen alkuvaiheessa, jolloin sairastunut on vielä lähes oireeton. Siinä vaiheessa kun sairastunut alkaa saada vilustumisoireita, keho on jo aloittamassa taistelun virusta vastaan. 

Flunssavirus hyökkää immuunijärjestelmää vastaan. Olemme onnekkaita, jos elimistömme voittaa viruksen ennen kuin saamme mitään oireita. Jos meillä on huono tuuri, vilustumme. On olemassa yli 400 erilaista flunssavirusta, jotka leviävät ilmassa. Tämä tarkoittaa sitä, että joka kerta yskiessämme, aivastaessamme tai hengittäessämme levitämme virusta. Virusta, joka säilyy hengissä noin seitsemän tuntia kehon ulkopuolella.

Flunssavirus leviää myös kosketuksessa, mikä sai enemmän huomiota, kun sikainfluenssa havaittiin. Yhä useampi alkoi pitää huolta hygieniasta pesemällä ja desinfioimalla kädet, ei kätellyt joka paikassa ja varoi pitämästä kiinni kaiteista ja muista mahdollisesti viruksen saastuttamista pinnoista. Näillä ehkäisykeinoilla välteltiin sikainfluenssan lisäksi myös tavallista flunssavirusta. Hygienia ja varovaisuus ovat tärkeä osa vilustumisen ehkäisyä.

Vilustuminen on hyvin yleistä ja siihen sairastuvat kaikki ainakin yhden kerran elämässään. Se vaikuttaa usein suureen määrään ihmisiä samaan aikaan ja siksi se on yhteiskunnalle kallista. Flunssa toistuu pari kertaa vuodessa ja kestää 3–14 päivää (joskus jopa pitempään ennen kuin olet täysin oireeton).

Flunssan ja influenssan ero

Usein flunssassa tunnet itsesi väsyneeksi, sinulla on kipua kurkussa, päänsärkyä, kuumetta ja vuotava nenä. Flunssan ja influenssan oireet ovat samankaltaiset, mutta usein influenssassa esimerkiksi kuume on korkeampi ja se alkaa voimakkaammin kuin tavallinen flunssa.

Influenssa kestää usein flunssaa pidempään ja siinä äkillinen kipu kehossa tai korkea kuume iskee yllättäen. Jos sinulla on pitkittyneitä oireita (kuumetta yli viikon, pitkittynyttä yskää, päänsärkyä jne.), ota yhteyttä lääkäriin. 

Miten estää vilustuminen

Koska flunssavirukset ovat nopeita ja tehokkaita leviämään, ei ole olemassa takuita, ettet sairastuisi. Noudattamalla yleisiä ohjeita riskisi sairastua kuitenkin pienenee:

Hygienia. Käsien peseminen ja desinfioiminen ovat oivia tapoja ehkäistä vilustumista. Bakteerien kulkeutumista nenään voi ehkäistä huuhtelulla. 

Ei ole huonoa säätä, on vain huono vaatetus. On totta, että kylmä lisää vilustumisen riskiä. Pukeutumalla lämpimästi pysyt suuremmalla todennäköisyydellä terveenä.

Älä hinkkaa kasvoja. Vaikka saatamme ajatella käsihygienian olevan kunnossa, totuus on kuitenkin väistämättä toinen. Liikumme päivän aikana ja olemme väistämättä kosketuksissa bakteerien kanssa. Niitä löytyy joka ikiseltä pöydän pinnalta, kännyköistä, rahasta, näppäimistöistä, oven kahvoista… Älä siis esimerkiksi pure kynsiä tai koskettele kasvojasi. 

Vältä stressiä, nuku paljon. Jos olet sairastumaisillasi, kehollesi on tärkeää saada taistella virusta vastaan. Stressin välttäminen ja riittävä uni ovat tärkeitä myös terveille ihmisille.

Syö ja juo. Hyvällä ruoalla ja runsaalla vedellä keho saa palautua ja se ehkäisee sairastumista.

Vältä tapaamasta flunssaisia ihmisiä. Flunssa on niin yleinen, että on melkeinpä mahdotonta olla tapaamatta ihmisiä, joilla sitä ei olisi joko näkyvästi tai piilevänä kehossa. Voit kuitenkin välttää liiallista kontaktia. Jos esimerkiksi työkaveri tai ystävä on vilustunut, on sinulla suurempi riski sairastua, jos olet hänen lähellään. 

Nämä vinkit ovat yleisiä ja maalaisjärjellä järkeiltäviä. Muiden perheenjäsenten sairastaessa flunssaa on sinunkin hyvä valmistaa kehosi mahdollista sairastumista varten. Käsien pesu ja henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtiminen ehkäisevät sairastumista. 

Vilustumisesta

Ei tule yllätyksenä, että monet meistä kärsivät flunssasta ennaltaehkäisystä huolimatta. Ennaltaehkäisy voi kuitenkin helpottaa oireita. 

Nukkuminen, kunnollinen ruoka ja riittävä nesteen saanti auttavat taistelemaan flunssaa vastaan. Flunssassa auttavia neuvoja ovat myös:

Nuku. Anna kehon levätä rauhassa. Kun stressaat, olet jalkeilla tai pyrit tekemään asioita, pahennat tautiasi. Toisin sanoen, sairasta rauhassa ja parannut nopeammin.

Lääkkeet. On olemassa kaikkea kipulääkkeistä luontaistuotelääkkeisiin ja nenäsuihkeisiin. Noudata ohjeita. Nenäsuihketta saa käyttää vain tietyn aikaa, luontaistuotelääkkeistä on saatavilla monenlaisia eri versioita ja särkylääkkeet helpottavat oloa, mutta niitä ei tulisi syödä kuin karkkia. Monet lääkärit suosittelevat nenähuuhtelua, joka helpottaa nenän tukkoisuuteen ja kurkkukipuun, mutta myös aivasteluun ja nenän ärsytykseen. Niille, jotka eivät halua huuhdella suolaliuoksella, on olemassa muita apteekista saatavia vaihtoehtoja. 

Terveydenhuolto. Ota yhteyttä sairaanhoitohenkilökuntaan, mikäli koet, että flunssasi on normaalia pahempi tai epäilet, että oireet viittaavat johonkin vakavaan. 

Vältä ihmisten seuraa. Älä ole kosketuksissa terveiden ihmisten kanssa. Kuumeessa ei pidä mennä töihin eikä olla pienten lasten, vanhusten tai riskiryhmään kuuluvien lähellä. Jos tunnet alkavia flunssan oireita, älä esimerkiksi kättele ihmisiä. 

Juo paljon vettä. Kuume, yskä ja räkä kuluttavat elimistön nesteitä. Juo siis paljon vettä, ettet kärsi nestehukasta. Jos kärsit esimerkiksi yskästä, juo kuumaa. Älä siltikään unohda vettä!

Huolehdi kehostasi. Tarkkaile oloasi ja toimi sen mukaan. Käperry peiton alle, kun tuntuu kylmältä. Käytä pehmeitä nenäliinoja, joilla estät nenän hilseilyä. Sairastumisen jälkeen liinavaatteiden vaihto saa sinut tuntemaan olosi paremmaksi ja raikkaaksi.

Vilustuminen – osa elämää

Yli 400 flunssavirusta takaa sen, että flunssasta on todellakin tullut osa jokapäiväistä elämäämme. Hygienia on tärkeä osa flunssan ehkäisemistä. Olemme paljon liikkeellä ja tapaamme ihmisiä, joten flunssan välttäminen on lähes mahdotonta. Huolehdi omasta hyvinvoinnistasi, jää töistä kotiin ollessasi sairas ja ymmärrä, että koska lapset sairastuvat useammin, lapsiperheessä sairastumisriski on suurempi. Tämä puolestaan johtaa siihen, että aikuiset levittävät tautia muille aikuisille kosketuksessa. 

Älä ole tekemisissä muiden kanssa sairaana ollessasi. Muista huolehtia ennen kaikkea omasta kehostasi riittävällä ruoalla, vedellä ja unella. Ota rennosti ja anna kehosi parantua flunssasta!