Noidannuoli (torticollis acuta)

Tekststørrelse Textstorlek Mindre Större

Noidannuoli tarkoittaa niskan lihaksien äkillistä kouristumista. Niskasta tulee jäykkä ja siihen sattuu. Päätä voi olla vaikea kääntää. Usein äkilliset liikkeet tai huono nukkuma-asento aiheuttavat noidannuolen, mutta joskus sille ei löydetä selitystä. Useimmilla ihmisillä kipu menee itsestään ohi muutamassa päivässä. 

Mikä aiheuttaa noidannuolta?

Yksipuolinen työskentelyasento ja huono ergonomia voivat aiheuttaa noidannuolta, samoin kuin vaikkapa auton ilmastointi. Stressi ja erilaiset mielenterveysongelmat voivat aiheuttaa lihasjännitystä, joka aiheuttaa niskakipua. Niskaa kouristaa ja se on yleensä turvonnut ja ärtynyt. On hyvin tavallista, että kipu säteilee muualle kehoon, kuten olkapäihin ja käsivarsiin. Myös päänsärkyä voi esiintyä. Kivuliasta noidannuolta hoidetaan tarvittaessa kipua lievittävillä itsehoitolääkkeillä. 

Miten noidannuolta voi ehkäistä?

Ennaltaehkäiseminen on helppoa. Kaulan, vatsan ja selän lihaksien harjoittaminen on yksi tapa. Kävely, sauvakävely ja jumppa ovat hyviä liikuntamuotoja. Hyvä ryhti myös työskennellessä on tärkeää. Jos istut näyttöpäätteen edessä, tulisi sen olla noin 50 cm:n päässä. Nukkumistavat vaikuttavat paljolti. Tyyny on tärkeä tekijä, samoin kuin patjakin. Vatsallaan nukkuminen ei ole hyväksi, koska se kuormittaa niskaa. 

Harjoituksia

Kokeile seuraavaa harjoitusta, kun kärsit noidannuolesta:

Makaa selälläsi, paina leuka kurkkua vasten ja kääntele päätä eri suuntiin. Pysäytä kohtaan, jossa tunnet kipua. Laita käsi poskeasi vasten ja paina päätäsi hitaasti kohti kättä noin 10 sekunnin ajan. Tämän jälkeen tee sama vastakkaiselle puolelle. Toista 20 kertaa molemmille puolille. Harjoituksen ei pitäisi sattua ja sillä voi pikkuhiljaa pyrkiä lisäämään pään liikkuvuutta. Harjoituksen voi toistaa useita kertoja päivässä.