Masentunut vai vain tilapäisesti alakuloinen?

Tekststørrelse Textstorlek Mindre Större

Voi olla vaikeaa erottaa alakuloisuus masennuksesta. Yksi tärkeä ero on, että masennuksessa oireet kestävät vähintään kaksi viikkoa. 

Ei ole epätavallista tuntea alakuloa vaikeuksien kohdatessa tai menettäessään itselleen tärkeitä ihmisiä. Noin 25 % ihmisistä tuntee olevansa joskus alakuloinen. Alakuloisuus vaivaa hieman useammin naisia kuin miehiä, mutta iällä ei ole väliä. Noin 30 % kertoo tuntevansa ahdistusta satunnaisesti. Alakuloisuus voi johtua unettomuudesta, stressistä, vuodenaikojen vaihtelusta, luonnonvalon puutteesta, epätasapainoisesta elämästä, ristiriidoista ja ongelmista töissä tai kotona, yksinäisyydestä tai arkeen ikävystymisestä.

Alakuloisena voi olla nukkumisvaikeuksia. Silloin herätään aikaisin ja uudelleen nukahtaminen on vaikeaa. Haluttomuus ja energian puute sosiaalisia kanssakäymisiä kohtaan on tyypillistä alakuloisille. Alakuloa ei kuitenkaan saisi jatkua pitkään, korkeintaan 2–6 viikkoa. 

Fyysiset ongelmat tavallisia

Jos tiedät jonkun asian aiheuttaneen alakuloa, älä jää murehtimaan ja äläkä sekoita alakulosta aiheutuvia oireita muihin sairauksiin. Alakuloisuus voi aiheuttaa myös ruokahaluttomuutta, ummetusta sekä epämääräistä särkyä. Alakuloisuuteen ei ole lääkehoitoa. Mäkikuismaa voi tarvittaessa käyttää alakuloisuuden itsehoitolääkkeenä, päiväannoksena 600mg. 

Mäkikuisman käyttö perustuu sekä perinteiseen kansanlääkintään että tieteellisiin tutkimuksiin. Mäkikuismaa on käytetty vuosisatoja tulehdusten, infektioiden, haavojen ja alakuloisuuden hoitoon. Koska ei tiedetä, mikä osa mäkikuismaa vaikuttaa parantavasti, on syytä kokeilla niin lehtiä, kukkia kuin varttakin. Hoidon vaikutuksen voi huomata 3–4 viikon kuluttua. Neljän viikon päästä vaikutus on tehokkaimmillaan.

Mäkikuisman haittavaikutuksiin kuuluvat vatsavaivat ja allergiset ihoreaktiot. Valolle herkistyminen on harvinaista. Hoito voi vaikuttaa muiden lääkkeiden tehoon. Vaikutuksen voi tarkastaa lääkäriltä. Mäkikuisma voi vaikuttaa myös e-pillereiden tehoon. 

Alakuloisuutta voi helpottaa liikunnalla. Kävele reippaasti 30–45 minuuttia. Liikunnalla on muitakin tärkeitä fyysisiä vaikutuksia mm. painonhallintaan ja diabeteksen riskin vähentämiseen. Älä ajattele negatiivisesti, vaan koeta olla positiivinen. Anna itsellesi lupa tehdä vähemmän asioita kuin yleensä teet päivän mittaan. Päätä etukäteen tehtävät asiat ja priorisoi niitä oman olosi mukaan. Liian monet tehtävät asiat lisäävät alakuloisuutta ja stressiä, koska koetaan, ettei ole aikaa tai energiaa tehdä niitä. Anna itsellesi aikaa päästä yli surullisuudesta. Muista myös, että ajoittaiset alakuloisuusjaksot ovat osa elämää.