Lopeta tupakointi!

Tekststørrelse Textstorlek Mindre Större

Lue artikkeli, kysy neuvoa asiantuntijoilta ja auta itsesi kohti parempaa terveyttä – yksinkertaisesti lopettamalla tupakointi. 

Vaikka useimmat ihmiset tietävät tupakoinnin vaaroista, he jatkavat polttamista. Tärkein syy tähän on tietenkin nikotiiniriippuvuus, mutta myös se, että tupakoimisesta on tullut tapa. Koskaan ei kuitenkaan ole liian myöhäistä lopettaa tupakointia. Kehollasi on hämmästyttävä taito toipua tupakoinnin aiheuttamista haitoista. Tupakoinnin lopettaminen on paras lahja, jonka voit itsellesi antaa.

Tupakointi on tapa

Tupakointi on riippuvuus. Kun kehon nikotiinitaso laskee, ihminen kokee tarvitsevansa nikotiinia. Aivan kuten janoisena tarvitsee vettä. Mutta tupakointi on myös tapa. Ihmiset polttavat, koska se tuntuu hyvältä sillä hetkellä, koska he tuntevat kuuluvansa johonkin ryhmään, koska tupakointi tarjoaa jotakin tekemistä tai koska heillä on huolia.

Tupakka on suurin sairastumisen syy

Vaikka tupakoitsijoiden määrä vähenee koko ajan, on tupakointi silti suurin yksittäinen syy sairastumisiin ja ennenaikaisiin kuolemiin. Tupakoinnin ja noin 40 erilaisen sairauden välillä on yhteys. Näihin sairauksiin kuuluvat muun muassa sydän- ja verisuonitaudit, syövät sekä keuhkoahtaumatauti. Jokainen tupakan henkonen sisältää yli 4000 kemiallista yhdistettä, joista yli 50 on syöpää aiheuttavia karsinogeeneja. 

Useimmat ihmiset tietävät tupakoinnin terveyshaitoista, mutta sulkevat silmänsä totuudelta. Myyttejä, vai pitäisikö sanoa tekosyitä, tupakointiin liittyen on monenlaisia.

Myytti: Poltan vain juhliessa.
Fakta: Ihmiset uskovat pystyvänsä kontrolloimaan tupakointia, kunnes huomaavat tulleensa riippuvaisiksi nikotiinista ja tupakasta. Silloin on vaikea lopettaa.

Myytti: Syövän voi saada niin monesta asiasta.
Fakta: Tupakansavu aiheuttaa enemmän syöpää kuin alkoholi, asbesti, radon ja muut tunnetut ympäristötekijät yhteensä. 

Myytti: Tupakoitsijat tietävät, että heidän pitäisi lopettaa.
Fakta: Tupakoinnin haitoista ja sen aiheuttamista sairauksista on vieläkin liian vähän tietoa.

Myytti: Kukaan ei kuole vähäiseen tupakointiin.
Fakta: Tupakointi aiheuttaa enemmän alle 70-vuotiaiden kuolemia kuin rintasyöpä, AIDS, liikenneonnettomuudet ja huumeidenkäyttö yhteensä. Ja toisin kuin onnettomuuksissa, se ei tapahdu nopeasti. Useimmissa tupakoinnin aiheuttamissa taudeissa kärsitään pitkään.

Myytti: Yhteiskunta hyötyy tupakoitsijoista, koska he maksavat niin paljon tupakkaveroa.
Fakta: Tupakoitsijat tulevat tupakoimattomia kalliimmiksi, koska he käyttävät useammin terveydenhuollon palveluita ja voivat joutua varhaiseläkkeelle. 

Jätä tupakointi menneisyyteen

Tupakoinnin lopettaminen kannattaa jo oman eliniän pidentämisen kannalta. Tupakoinnin lopettamisella on hyvin positiivisia vaikutuksia terveyteen. Voit paremmin, olet energisempi ja mikä tärkeintä, pidennät todennäköisesti elinikääsi. Viiden vuoden kuluttua lopettamisesta sydänkohtauksen riski on lähes yhtä pieni kuin tupakoimattomilla. Keuhkosyövän riski puolittuu 10 vuoden jälkeen ja ruokatorven ja suuontelon syöpäriski viiden vuoden jälkeen. 60 ikävuoden jälkeen ei useinkaan voida odottaa sydämen, verisuonten ja keuhkojen palautumista ennalleen, mutta tupakoimattomuus ehkäisee silti ennenaikaista kuolemaa tai vammautumista. 

Tupakoinnin lopettamiseen tarvitaan motivaatiota

Ei ole mikään uutinen, että tupakoinnin lopettaminen ei ole helppoa. Kaksi kolmasosaa aktiivisista tupakoitsijoista haluaa lopettaa. Onnistuakseen on muutettava käyttäytymismalliaan. Jokaisen tulee ymmärtää, että tupakoinnin lopettaminen vaatii kovaa työtä. Lisäksi tarvitset motivaatiota ja päättäväisyyttä. 

Monet tupakoitsijat tarvitsevat ammattiapua

Tupakoinnin lopettaminen on paras elämäntapamuutos, jonka voit tehdä. Ainoastaan viisi prosenttia onnistuu tupakoinnin lopettamisessa ilman ammattiapua. Se ei johdu pelkästään tahdon puutteesta tai heikosta luonteesta. Monet tupakoitsijat eivät tiedä, että tupakointi on sairaus, joka aiheuttaa riippuvuutta ja siihen tarvitaan lääkärin apua. Ammattilaisen avulla onnistumisen mahdollisuudet kasvavat. Useat tutkimukset osoittavat ammattilaisten neuvojen auttavan tupakoinnin lopettamisessa. 

Hae apua lääkäriltä

Useat lääkärit ovat koulutettuja tupakoinnin lopettamisen avustamisessa. Saat neuvoja siihen, mitä keinoja sinun kannattaa käyttää ja kannattaisiko sinun turvautua lääkehoitoon. Jos olet aiemmin yrittänyt lopettaa tupakoinnin ilman reseptiä saatavilla nikotiinikorvaushoidoilla ja epäonnistunut, voit saada reseptin lääkkeeseen, joka auttaa nikotiiniriippuvuudessa. Vaikka lääke ei teekään kaikkea työtä puolestasi, se vähentää työmäärääsi ja voit keskittyä muuttamaan tupakoimiseen liittyviä tapojasi. 

Kannustaminen auttaa

On olemassa reseptilääkkeitä, jotka yhdessä motivointiohjelmien kanssa parantavat tupakoinnin lopettamisen mahdollisuuksia. Yhdistelmä lääkkeitä, neuvontaa ja tukea on osoittautunut parhaimmaksi keinoksi tupakoinnin lopettamiseen. Tupakoinnin lopettaminen on paljon muutakin kuin nikotiiniriippuvuudesta eroon pääseminen. Tupakoitsijoiden käyttäytymismallit ovat yleensä juurtuneet todella syvälle ja ainut keino lopettaa tupakointi on muuttaa niitä.

Lopeta tupakointi motivointiohjelman avulla

Tupakoitsijoille on olemassa useita erilaisia motivointiohjelmia. LifeREWARDS on Internetissä toimiva ohjelma, joka kestää 16 viikkoa ja on maksuton niille, jotka käyttävät reseptilääkkeitä tupakoinnin lopettamiseen. Ohjelma tarjoaa neuvoja ja kannustusta koko lopettamisprosessin ajan ja keskittyy tupakoinnin lopettamisessa avustamiseen. Ohjelman suorittaneet kertovat saaneensa neuvoja muihinkin elämäntapamuutoksiin. Tekniikat, joilla opetellaan kasvattamaan itsehillintää ja sisäistä voimaa auttavat saavuttamaan muitakin tavoitteita kuin vain tupakoinnin lopettamisen. 

Sinä olet voittaja

Tupakointi on suurin syy huonoon terveydentilaan. Jos onnistut lopettamisessa, huomaat mm. seuraavat positiiviset muutokset:

  • olosi on virkeä
  • saat vähemmät ryppyjä
  • immuunijärjestelmäsi toimii paremmin
  • riski sairastua keuhkosyöpään pienenee
  • selkävaivojen riski pienenee
  • erektio paranee
  • ruoka maistuu paremmalta ja haistat kukkien tuoksun