Miten lopettaa kuorsaaminen?

Tekststørrelse Textstorlek Mindre Större

Kuorsaaminen häiritsee monia ja usein sen kokee ongelmaksi vähintäänkin joku kuorsaajan lähiomaisista. Tässä artikkelissa annetaan tohtori Bertil Dahlgrenin avulla neuvoja kuorsaamisen lopettamiseen.

Kaikki kuorsaus ei ole ongelmallista, sillä esimerkiksi pieni tuhina tai huonosta nukkumisasennosta johtuva lievä kuorsaaminen eivät ole kovin häiritseviä. Aika monissa tapauksissa kuorsaaminen on kuitenkin todellinen ongelma, jolla voi olla jopa lääketieteellisiä syitä ja vakavia seurauksia.

Mitä kuorsaus sitten oikeastaan on? Kuorsaus lähtee joko nenästä tai kurkusta. Useimmiten ongelma on kurkussa, jossa ilma ei niellessä virtaa oikein. Jos ilma virtaa nopeasti, voivat pehmeät osat esimerkiksi kitalaessa alkaa väristä, mikä kuullaan kuorsauksena.

Niin naiset kuin miehetkin kuorsaavat. Korvien päälle asetettua tyynyä parempia apukeinoja onneksi löytyy.

Miksi joku kuorsaa?

Suuri osa aikuisista kuorsaa ainakin toisinaan. Miehillä vaiva esiintyy naisia useammin, mutta naisillakin se yleistyy vaihdevuosien jälkeen. Mistä kuorsaus voi johtua?

Joitakin vaikuttavia tekijöitä:

  • stressi ja/tai väsymys
  • alkoholi ja/tai tupakanpoltto
  • syvä ja/tai liian vähäinen uni
  • ahdas nielu ja/tai suuret nenäsimpukat
  • rentouttavat ja/tai kipualievittävät lääkkeet ja aineet
  • isot nielurisat ja/tai polyypit (koskee lapsia)
  • ylipurenta tai pieni alaleuka

Kuorsausta on kahta eri tyyppiä: sosiaalista ja lääketieteellistä. Sosiaalinen kuorsaaminen nähdään vaarattomana, mutta lääketieteellinen kuorsaaminen tulisi tutkituttaa. Osa kuorsaamisen syistä riippuu elämäntavoista ja niihin voi vaikuttaa tottumuksiaan muuttamalla ja erilaisten hoitomuotojen avulla.

10 neuvoa kuorsaajalle

Kuorsaaminen voi siis olla vaarallista tai suhteellisen vaaratonta, mutta silti hankalaa. Tässä kymmenen neuvoa, joiden avulla voi välttää kuorsaamista:

  1. Selällä nukkumista kannattaa välttää, sillä se saattaa tukkia hengitysteitä.
  2. Ylipainosta kärsivien kannattaa yrittää pudottaa ylimääräinen paino, sillä ylipaino on tavallinen kuorsauksen syy.
  3. Tupakanpoltto kannattaa lopettaa, sillä tupakka turvottaa limakalvoja ja edistää kuorsaamista.
  4. Alkoholin juomista kannattaa vähentää, sillä alkoholi rentouttaa nielun lihaksia ja kasvattaa kuorsaamisen riskiä.
  5. Unitottumuksia kannattaa seurata, sillä uniongelmat saattavat aiheuttaa kuorsaamista.
  6. Kannattaa kokeilla erilaisia apuvälineitä, kuten kuorsauskiskoja, kuorsausta estäviä suihkeita, kuorsausmaskia jne.
  7. Kannattaa aloittaa keskustelu asiasta kumppaninsa kanssa yhteiselon helpottamiseksi.
  8. Vakaviksi koetuista vaikeuksista kannattaa keskustella lääkärin kanssa.
  9. Lääkärin apua tulee hakea myös silloin, jos epäilee jonkin lääkityksen aiheuttavan kuorsausta.
  10. Nukkuminen kannattaa ottaa tosissaan, sillä uniongelmat, kuorsaaminen ja pahimmassa tapauksessa uniapnea eivät ole hyväksi terveydelle. 

Miten eri kuorsaustyypit erottaa toisistaan?

Äkillinen, aamun ja päivän aikana koettu väsymys ja keskittymisongelmat voivat olla merkkejä uniapneasta, jota voi esiintyä kuorsaamisen yhteydessä. Uniapneasta kärsivien kuorsausta kutsutaan lääketieteelliseksi, ja se täytyy käydä tutkituttamassa lääkärillä.

Uniapnea sisältää hengityskatkoksia, joiden aikana keho on hätätilassa ja alkaa äkillisesti kärsiä hapenpuutteesta. Tämä voi vähitellen johtaa korkeaan verenpaineeseen sekä sydän- ja verisuonisairauksiin. Uniapneaa tunnetaan myös sellaista tyyppiä, jossa aivot eivät huomaa hapenpuutetta. Tästä voi seurata hermoratojen tai aivojen vaurioita.

Kuorsaamisesta kärsiviä lapsia saattaa auttaa kitarisojen poisto.

Sosiaaliseksi kuorsaamiseksi kutsuttu kuorsaaminen ei aiheuta suoraa vaaraa kuorsaajalle, mutta voi aiheuttaa hänelle ja hänen läheisilleen epämukavuutta ja vaivaa. Molemmat kuorsaustyypit vaikeuttavat arkipäivää ja parisuhteita. On tärkeää pitää yllä keskustelua asiasta, koska uni on tärkeä osa hyvinvointia ja kuorsaamisen kanssa eläminen voi olla vaikeaa.

Väsyneenä on vähemmän tuottelias, keskittyy huonommin eikä jaksa olla sosiaalinen – väsymyksestä ei todellakaan ole mitään hyötyä. Siksi onkin onni, että kuorsaamisen hoitoon löytyy apukeinoja.

Kuorsaamisen hoito

Lääkäri Bertil Dahlgren on erikoistunut lääketieteelliseen kuntoutukseen ja yritysterveydenhuoltoon ja hänellä on kokemusta kuorsaamisesta kärsineiden hoidosta. Dahlgrenin mukaan lääketieteellisessä kuntoutuksessa on pitkälti kyse siitä, että palautetaan potilaan energiaa ja jaksamista. Kuorsaaminen on yksi jaksamista vähentävistä ilmiöistä. 

Dahlgren kertoo kuorsaamisen yleistyneen useiden syiden takia. Esimerkiksi yleistynyt ylipaino, alkoholin juominen arki-iltoina ja kuiva huoneilma sekä yleistyneet allergiat ovat kaikki vaikuttaneet kuorsaamisen lisääntymiseen.

Kuorsauskiskoja on käytetty jo pitkään, aluksi apukeinona hampaidenkiristelyä vastaan mutta myöhemmin myös kuorsaamisen hoidossa. Hammaslääkärit valmistavat yksilöllisiä kuorsauskiskoja ja unitutkimuslaitosten yhteistyön avulla on huomattu, että kiskot voivat auttaa myös kuorsaamisessa. Vaikutus johtuu siitä, että alaleuka työntyy eteenpäin, jolloin nielu seuraa perässä ja ilma pääsee virtaamaan paremmin.

Dahlgrenin mukaan kuorsauskiskojen ja kuorsaussuihkeen yhteiskäytöllä on saatu hyviä tuloksia. Kuorsaussuihke vaikuttaa limakalvoihin ja vähentää niiden turvonneisuutta. Jos kumpikaan metodi yksinään ei riitä, saattaa niiden yhteisvaikutus silti toimia hyvin.

Uusia tutkimuksia ja apuvälineitä

Kuorsaussuihketta käytetään, jotta kitalaen pehmeät kohdat tulisivat kireämmiksi eivätkä enää aiheuttaisi kuorsausta. 

Kuorsauskiskot auttavat lisäämään tilaa ilmateissä ja siten helpottamaan hengittämistä. Kiskot ovat todistetusti tehokas apuväline.

Sierainten laajentaja avaa sieraimet ja helpottamaa siten hengittämistä. Myös urheilijat käyttävät sierainten laajentajia apuna nenän kautta hengittämisessä.

Unimaski (CPAP) on naamio, jota käytetään yleensä lähinnä uniapnean yhteydessä.

Suuvesi, jossa on samat kuorsaamista ehkäisevät vaikutukset kuin kuorsaussuihkeissa, voi myös auttaa. Suuvesi voi sisältää myös kariekselta suojaavia ainesosia.

Uni kannattaa ottaa vakavasti

Kuorsaamisesta voi pitkällä aikavälillä muodostua vakava yhteiskunnallinen ongelma. Väsymys ei edistä kansanterveyttä eikä työtehokkuutta. Se voi sitä paitsi olla merkki muista terveysongelmista ja siksi onkin tärkeää suhtautua niin nukkumiseen kuin kuorsaamiseenkin vakavasti. Ilman lääkärin neuvoa hankitut apukeinot eivät välttämättä auta kaikkiin kuorsauksen muotoihin ja sen aiheuttamiin ongelmiin, joten ongelmien ilmetessä kannattaa olla yhteydessä sairaudenhoitoon tai uniklinikkaan.