SPD – lantion alueen kivut eli liitoskivut

Tekststørrelse Textstorlek Mindre Större

Kehon nivelissä, erityisesti lantion alueella, tapahtuu venymistä raskauden aikana. Tämä helpottaa synnytystä. Kipua kutsutaan symfuusikivuksi tai liitoskivuksi ja se on täysin normaalia. Joillakin naisilla liitoskivut ovat hyvin kivuliaita, kun taas toisilla ei ole mitään tuntemuksia. Oireet alkavat yleensä raskauden puolivälissä, mutta voivat myös ilmaantua joko aiemmin tai myöhemmin. 

Liitoskivut eivät vahingoita tulevaa äitiä tai sikiötä. Jos sinulla ilmaantuu kipua lantion seudulla tai selässä, ota yhteyttä äitiysneuvolaan.

Miksi liitoskipuja ilmaantuu?

Raskauden aikana elimistö tuottaa enemmän hormonia, joka rentouttaa ja valmistaa synnytykseen. Hormoni venyttää jänteitä, nivelsiteitä ja sidekudosta erityisesti lantion seudulla ja näin helpottaa vauvan ulostuloa. Kyseessä ovat siis liitoskivut tai symfuusikivut. Jotkut naiset kokevat kipua alaselässä, alhaalla pakaroissa tai häpyluun lähellä nivusissa. 

Yleisimpiä oireita

Kipu tuntuu lannerangan alueella tai juuri häpyluun yläpuolella tai molemmissa paikoissa samanaikaisesti. Nopeasti käveleminen, portaiden kiipeäminen tai pitkien harppauksien ottaminen voi olla vaikeaa. Toiset kokevat lievää epämukavuuden tunnetta, kun taas toisilla kiputila on sietämätön. Osa joutuu käyttämään jopa kainalosauvoja tai pyörätuolia. 

Hoito

Valitettavasti liitoskipuja ei voi estää, mutta oireita voi lievittää. Yksi keino on välttää selän rasittamista ja pitää selkä mahdollisimman suorana.

Myös lantiovyöstä voi olla apua. Fysioterapia ja harjoittelu voivat vahvistaa lantion lihaksia ja helpottaa oireita. 

Oireet katoavat yleensä noin kolme kuukautta lapsen syntymän jälkeen. Paranemisen kannalta on tärkeää, ettei lantiota rasiteta tarpeettomasti synnytyksen jälkeen. Lastenvaunujen kantamista ja vanhempien lasten nostelua lantiota vasten tulisi alkuun välttää. 

Hakeudu hoitoon

Jos olet raskaana ja tunnet kipua selässä tai lantiossa, ota yhteyttä äitiysneuvolaan. 

Hyviä neuvoja

Vatsan ja selän lihaksien harjoittaminen auttaa niitä tukemaan kehoa ja helpottaa liitoskipuja. Harjoittelu olisi hyvä aloittaa alkuraskaudesta, koska sillä voidaan ehkäistä ja lievittää oireita. 

  • Lantion harjoitukset. Makaa selälläsi ja paina ristiselkää lattiaa vasten. Nosta ja purista pakaroita niin että tunnet sen lantiossa. Toista 10 kertaa.
  • Selän ja lantion harjoitukset. Ole kontillasi ja pyöristä selkää. Toista 10 kertaa.
  • Lantionpohjan harjoitukset. Istu tai makaa tyyny polvien alla. Purista lantionpohjan lihaksia ikään kuin pysäyttäisit virtsasuihkun. Toista 5–10 kertaa. Tee useita kertoja päivässä.