Kofeiinin terveysvaikutukset

Tekststørrelse Textstorlek Mindre Större

Kahvi ja tee kuuluvat moneen kulttuuriin ja niitä juodaankin ympäri maailmaa. Siksi kofeiinia ja sen terveysvaikutuksia onkin tutkittu paljon. 

Kofeiini on maailman tavallisin keskushermostoon vaikuttava piriste. Vähintään 70 % maailman aikuisväestöstä nauttii kofeiinia päivittäin kahvin, teen, energiajuomien tai muiden elintarvikkeiden muodossa siten, että nautitulla määrällä on vaikutus elimistöön. Tutkijat esittelivät uusimpia kofeiiniin liittyviä tutkimustuloksia Tukholman Karoliinisessa instituutissa järjestetyssä kansainvälisessä symposiumissa. Aineen positiivisille terveysvaikutuksille on yhä enemmän tieteellisiä todisteita. Niiden mukaan kofeiini vaikuttaa vanhusten kognitiivisiin kykyihin, Parkinsonin tautiin, 2-tyypin diabetekseen ja Alzheimerin tautiin. 

Kahvin historia

Kahvin viljely aloitettiin Jemenissä 500-luvulla. Nykyisen kahvijuoman synty ajoittuu kuitenkin vasta 1200-luvulle, jolloin kahvipapuja ruvettiin paahtamaan. Pohjoismaissa kulutetaan paahdettua kahvia maailman mittakaavassa eniten, 8–10 kg vuodessa henkeä kohden. Keskikokoinen 125 ml:n kahvikuppi sisältää noin 100 mg kofeiinia. Sitä voidaan verrata 330 ml:n Coca Cola -tölkkiin tai 150 ml:n teekuppiin, jotka sisältävät kumpikin noin 50 mg kofeiinia. Rooibos- ja yrttiteet eivät sisällä kofeiinia.

Kahvin suosion salaisuus

Sanotaan, että kahvi on joillekin tärkeämpää kuin rakkaus ja seksi. Kahvi ei ole klassisella tavalla riippuvuutta aiheuttava huume, mutta siitä luopuminen voi kuitenkin aiheuttaa vieroitusoireita, kuten päänsärkyä. Kahvin sisältämä kofeiini riittää pitämään ihmisen hereillä kolmen tai neljän päivän ajan. Sen jälkeen elimistö ei enää toimi ilman unta, ja unen puute voi johtaa jopa kuolemaan. Suurin kahvin ja teen juontiin liittyvä riski on kofeiinin yliannostus. Hengenvaarallinen määrä kahvia on noin 100 kuppia vuorokaudessa. Kahvin suotuisat vaikutukset – virkeys, aktiivisuus ja hyvän olon tunne – tulevatkin esille erityisesti pienillä kofeiinimäärillä. Suuret määrät kofeiinia voivat aiheuttaa ahdistusta, levottomuutta ja passiivisuutta. Erilaisten kofeiinimäärien sietäminen on kuitenkin hyvin yksilöllistä. Toisille 10 kuppia on normaali vuorokausiannos, toiset taas tuntevat olonsa epämukavaksi jo yhdestä kupista. Vaikutus voi vaihdella myös elämäntilanteen, esim. raskauden mukaan. 

Tutkimusten mukaan lapset, joiden äidit ovat nauttineet kofeiinia raskauden aikana, voivat herkistyä ja reagoivat keskushermostoa stimuloiviin aineisiin helpommin kuin muut. Karoliinisen instituutin farmakologian professorin Bertil Fredholmin mukaan herkistyminen voi säilyä jopa seuraavalle sukupolvelle saakka. Joidenkin tutkimusten mukaan kofeiinille altistuminen voi kuitenkin olla lapselle positiivista, sillä sen on havaittu vähentävän keskosten tilapäisiä hengityskatkoksia eli apneariskiä. 

Antioksidantit

Kahvi ja tee sisältävät antioksidantteja, joilla on kyky vastustaa elimistössä useiden vakavien sairauksien, kuten syövän, sydän- ja verisuonisairauksien sekä 2-tyypin diabeteksen, taustalla olevia vapaita radikaaleja. Yhden teekupin sisältämä antioksidanttimäärä vastaa kahta omenaa tai seitsemää lasia appelsiinimehua. Erityisesti vihreän teen valmistustapa takaa, että se sisältää runsaasti antioksidantteja ja niiden lisäksi myös jonkin verran vitamiineja ja mineraaleja. Valkoinen tee on teelaaduista käsittelemättömin ja sisältää eniten antioksidantteja.

Myös kofeiinittomalla kahvilla on todettu hyviä vaikutuksia, joten ei ole saatavilla täysin varmaa tietoa, mihin aineeseen kahvin terveysvaikutukset perustuvat. Uusimpien tutkimustulosten perusteella voidaan epäröimättä sanoa, että kahvi ja tee ovat hyviä juomia kohtuullisessa määrin nautittuina (3–4 kuppia päivässä). Tarvitaan kuitenkin lisää tutkimustietoa, jotta voitaisiin kertoa tarkemmin kofeiinin, kahvin ja teen terveysvaikutuksista. Ehkäpä tulevaisuuden suositus onkin, että kaikkien tulee nauttia kahvia ja teetä terveyssyistä!

Symposium

Olemme koonneet alle tietoa symposiumin tärkeimmästä annista. 

Keskustelut kahvia koskevasta tutkimuksesta symposiumissa

  • Jos kahvia juotiin kolme kuppia päivässä 20 vuoden ajan, riski sairastua Parkinsonin tautiin puolittui.
  • Jos kahvia juotiin säännöllisesti kahden viikon ajan, Alzheimer-potilaiden muistihäiriöt lieventyivät. Suomalais-ruotsalaisen tutkimuksen mukaan kolmesta viiteen kuppia päivässä kahvia nauttineiden dementiariski väheni 70 %. Tutkimusryhmän mukaan tuloksen todennäköinen syy on kahvin antioksidanttien neurologisesti suojaava vaikutus. 
  • Kofeiinia nauttineiden keuhkosyöpää sairastavien hiirien kyky vastustaa etäpesäkkeiden (metastaasien) muodostumista lisääntyi merkittävästi.
  • Norjalaisen tutkimuksen mukaan kahvia nauttineilla oli pienempi riski sairastua melanoomaan (ihosyöpään). Tulos koski kuitenkin vain naisia, ei miehiä.
  • Japanilaisen tutkimuksen mukaan kofeiini voi vähentää paksusuolen syövän riskiä naisilla, mutta ei kuitenkaan miehillä. Ero sukupuolten välillä johtuu todennäköisesti miesten testosteronista.
  • Kofeiinin päivittäinen nauttiminen voi vähentää pitkällä aikavälillä 2-tyypin diabeteksen ja insuliiniresistenssin riskiä. 
  • Astmapotilailla kofeiini paransi keuhkojen toimintaa merkittävästi.

Muut tutkimustulokset

  • Naisilla, jotka juovat pannukahvia yli neljä kertaa päivässä, on pienempi riski sairastua rintasyöpään kuin naisilla, jotka juovat kahvia vähemmän kuin kerran päivässä.
  • Durhamin yliopiston tutkimuksen mukaan yli seitsemän kahvikupillisen nauttiminen lisää aistiharhojen (näkö- ja kuuloharhojen) riskiä.

Teehen liittyvät tutkimustulokset

  • Vihreällä teellä on todettu olevan suotuisia vaikutuksia syöpää vastaan erityisesti laboratorio-olosuhteissa ja eläinkokeissa. Kun koehenkilöinä on ollut ihmisiä, tulokset ovat olleet ristiriitaisia, sillä suotuisia vaikutuksia ei ole pystytty aina todentamaan.
  • Japanilaisen tutkimuksen mukaan säännöllinen vihreän teen juonti, vähintään yksi tai kaksi kuppia päivässä, oli yhteydessä pienentyneeseen ennenaikaisen kuoleman riskiin. Vaikutus oli suurimmillaan sydän- ja verisuonisairauksien, naisten ja runsaan teen kulutuksen kohdalla (ennenaikaisen kuoleman riski vähentyi 31 %).
  • Kolme kuppia mustaa teetä päivässä vähentää todistetusti riskiä saada sydänkohtaus.
  • Anemiasta (raudanpuute ja vähäverisyys) kärsivien kannattaa välttää teen nauttimista aterioiden yhteydessä, sillä tee voi estää kasviperäisen raudan imeytymistä.